Het bouwen met steigerbuis en koppelingen is in principe heel eenvoudig; simpelweg de buis in de koppeling steken, inbusboutje aandraaien en klaar. Buiskoppelingen, ook wel koppelstukken en buisverbindingen genoemd, zijn er echter in veel verschillende uitvoeringen. Daarom hebben we enkele tips en weetjes op een rijtje gezet voor een nog snellere montage.
Allereerst moet u bepalen welke koppelingen u nodig heeft. Het is handig om eerst een tekening te maken van de constructie. Zo wordt meteen duidelijk welke koppelingen u waar nodig heeft. Teken de buis kops, of met de hoeken tegen elkaar. De meeste koppelingen zijn geheel open en hebben dus geen “stootrand”.
In onze webshop vindt u onder de foto van de betreffende koppeling een schema met de belangrijkste maten. Deze kunnen eventueel ook helpen bij uw ontwerp. Als u toch niet helemaal zeker bent welke buiskoppelingen u moet gebruiken kunt u altijd contact met ons opnemen voor advies!
De montage van de koppeling op de steigerbuis is eenvoudig; schuif de koppeling over de buis en draai de inbusbout vast. Koppelingen hebben een ruime speling van 1 à 2 mm ten opzichte van de buis. Hierdoor kunnen de koppelingen heel gemakkelijk op de juiste positie worden geplaats. Ook het monteren of verstellen van voorgemonteerde delen is hierdoor kinderspel.
In onze webshop worden alle koppelingen aangegeven met de bijbehorende buisdiameter. Als u steigerbuis wilt gebruiken met diameter Ø42.4mm, dan heeft u dus koppelingen nodig met aanduiding Ø42.4mm. De inbusboutjes zitten al in de koppelingen. Deze hoeft u dus niet extra bij te bestellen.
De inbusschroeven hebben engelse maten; G 1/4″ voor koppelingen 26,9 en 33,7mm. Hiervoor heeft u een afwijkende inbussleutel nodig, deze vindt u in onze webshop bij de buiskoppelingen. G 3/8” voor koppelingen 42,4, 48,3 en 60,3mm. Deze komt overeen met de normale inbussleutelmaat 8 (eveneens verkrijgbaar in de webshop).
Nee, de gietijzeren koppelingen zijn volledig thermisch verzinkt en zullen dus niet gaan roesten. De bijgeleverde inbusschroef is voorzien van een harde coating en roest ook niet. De inwendige inbus-schroefdraad kan op termijn enige roestvorming vertonen, maar alleen bij buitengebruik of in vochtige ruimtes.